Senin, 20 April 2015

Suplemen Bimbingen PA Mamre Tgl.19-25 April 2015, Ogen Kuan kuan 19:23-24



Suplemen Bimbingen PA Mamre Tgl.19-25 April 2015, Ogen Kuan kuan 19:23-24

Renungan

Ogen     : Kuan kuan 19:23-24

Thema : Mejingkat tanda malang man Dibata

Tujuan : Gelah Mamre meteh maka biak mejingkat eme biak si ngena ate Dibata. Gelah jadi Mamre si mejingkat, ula santai

Dibata enggo ngukum manusia alu ngataken: terpaksa latih iakapdu erdahin ngusahaisa kidekah geluhdu, gelah banci iberekendu cukup nakandu. Terpaksa i gegehindu erdahin alu cur-cur panasndu, gelah taneh enda banci mereken ulihna man bandu seh mulih kam kutaneh (Kej 3 : 17 -19). Bagenda me kepeken Dibata nai enggo netapken man manusia maka, man manusia lalit budaya santai tahpe malas, sebab adina santai tahpe malas maka labanci ndatken kebutuhen kegeluhenna. Bagepe Rasul Paulus ngataken man umat adi la erdahin ula bere man. Ia nange man banta kalak karo, budaya kerja keras pe merupaken sila banci lang, emaka lit istilahta maka merih manuk ni asuh mbuah page nisuan. Hal enda banci terpenuhi arah erdahin erbintuas suari ras berngi. Ise sila erdahin pasti ketadingen geluhna. Emka kalak karo eme kalak si gigih kal erdahin nai nari seh asa gundari sebab mbiar kal ia la man. Lit rusur kubegi nina bapa “Pangan labo man kurangen, dahin pe gegehi”. Mela adi la terbuat nakan pangan. Arah budaya kekeristenan pe bagepe arah budayanta ngajarken man banta ayo kerja, ayo kerja keras membangun masa depan si lebih baik. Termasuk pe pemerintahta si gundari mengajak rakyat indonesia ayo kerja, kerja dan kerja lagi.

Kitab kuan-kuanen eme melala i tulisken Raja Salomo, anak Raja Daud. Ia i juluki Raja berhikmat, erkemalangen man Dibata, emaka ope denga ia ndalanken tugasna sebagai Raja I Isarel pindona hikmat man Dibata, gelah ngasup minpin bangsa si mbelin eme umat Israel. Arah teksta enda lit piga-piga hikmat sini ajarkenna eme: a. Patuhlah man Tuhan maka cawir kam metua. b. Puasme iakepdu dingen la kam kena cilaka. c. Kalak malas namaken nakan ku babahna pe la diatena. Undang-undang (hukum kasih) eme ngkelengi Dibata, eme arah ngikutken pedahna dingen ndalankenca ibas kegeluhenna, eme kalak si rajin baca Firman, rajin ertoto, rende ras rajin eribadah bagi siniaturken gereja. Janah adi kalak sibage me kalak si mediate nandangi temanna manusia (melayani sesama) ras Dibata penegasken man Josua, maka patuh man perintah Tuhan, bagepe Mazmur pasal 1 ngataken ngerenungken/ngukuri kata Dibata suari ras berngi bagepe Josua Aku ras anak jabungku Dibata ngenca ku sembah (Yosua ps 1, ps 24 ras Maz ps 1). Janah kalak sipatuh man kata Dibata maka Dibata ngampang-ngampangi kegeluhenna, sebab i gerejana ras i lakokenna kaipe i hadirkenna Dibata. Emaka ibas kaipe jadi puas akapna sebab Dibata hadir akapna ibasi guapana pe. Kepeken Raja Salomo pe lakapna pas rakyatna nggeluh ibas kemalasen, tapi harus nggeluh ibas kerja keras. Anehkal siakap adina lit siidah bagi kuan-kuanen ndai, namaken nakan kubabahna pe la diatenna, apakai adi isuruh erdahin kujuma. Man kalak si bage maka bene me ia ibahan ke malasenna e.

Man banta mamre ija themata ndai ngingetken maka: mejingkat tanda malang man Dibata. Kalak si malang man Dibata labo ngenca rajin ertoto, rajin baca Firman, rajin ibadah, tapi pe harus nge icidahken arah ia rajinka ndahiken dahin si enggo si bereken Dibata man bana, baik si erjuma, erdahin i kantor, erbinaga, sopir, bagepe dahin erkedei kopi tah buka rumah makan maka kerina harus modal mejingkat. Cubaken si perdiateken perik-perik erpagi-pagi si lampas medak ia, lenga medak matawari rende ia , emaka enggo kari teridah matawari kabang ia ndarami nakan, emaka taruh kenna nakan na man anakna si lit iasar, emaka ben mulih ia, tapi rende ka ia lebei emaka medem matawari medem ka ia. Eme gambaren kalak mejingkat. Emaka bas jamanta enda maka lanai lit inganta kalak si malas-malas, sebab adi malas-malas kita pasti i tadingken teman: teman enggo tinggal landas, kita tinggal di landasan e lalap. Emaka ula bagi kuan-kuan kuta kalak “Adi man ningen kurang piring, tapi adi erdahin ningen iba patuk” enda gambaren pemalas, tapi gambaren kalak mejingkat, kurang rusur siman cameten juma e, lengape ben wari dahin enggo kelar. Kuakap si pakat nge kita ngataken kepada dunia, hai dunia lihat saya kerja keras, saya memenuhi perintah Tuhan ku, saya tolak semua kemasalan. Adi bage maka kaipe sidadap i pasu-pasu Dibata, emaka hasil ras berhasil sini dahiken kita e. Situhuna kepuasan hidup eme adi dung dahin menikmati hasil dahin ras berbagi buat sesama hasil dahin. Kalak si bage me kalak si tetap bersyukur dan bersyukur nandangi Tuhan Dibata.

Suplemen PJJ Tanggal 19-26 April 2015, Ogen Mazmur 128:1-6



Suplemen PJJ Tanggal 19-26 April 2015, Ogen Mazmur 128:1-6
Ogen: Masmur 128:1-6
Tema: Jabu Si Sempabu (Harmonis)

Tujun:
• Gelah ngawan ni perpulungen meteh erti jabu si sempabu
• Gelah ngawan ni perpulungen ngasup ncidahken jabu si sempabu ibas kegeluhenna

Secara umum KItab Masmur ncidahken man banta kerna kerina lingkup perasaan ras pengalamen manusia, mulai bas depresi si mberat sinialamina seh ku keriahen ukur si meluap-luap. Kerina enda berakar pada peristiwa-peristiwa tertentu, tapi labo ibatasi waktu. Mazmur, ende-enden pujin bas Padan Si Ndekah (Perjanjian Lama), si merupaken himpunan lima kitab:

Kitab I: pasal 1-41; Kitab II: pasal 42-72; Kitab III: pasal 73-89; Kitab IV: pasal 90-106; Kitab V: pasal 107-150. I bas pendungi setiap bagin (misalna 41:14; 72:18-19) lit jeda ije si ibahan alu tanda “doksologi” (pujian formal man Tuhan Dibata). Ogenta ibas bahan PJJ si sendah enda masuk ibas kelompok kitab pelimaken ras pe i berdasarken isina Masmur 128:1-6 enda masuk ku bas kelompok ende-enden kepentaren (nyanyian ziarah-memaknai perjalanan hidup) kerna uga kegeluhen kalak si erkemalangen man Tuhan. I jenda pemazmur nuriken secara khusus kerna uga kin jabu kalak si erkemalangen man Tuhan, ulih ibas ia erkemalangen man Tuhan e kepeken banci si teridah ibas kegeluhen jabuna.

Adi sungkuni masing-masing kita, pasti setiap jabu (keluarga) ersura-sura maka kegeluhen jabuna e sehat ras berhasil. Berhasil i jenda menyangkut arti “sempabu” (harmonis) si identik kel ras “bahagia, rukun, damai sejahtera, sukacita ras pe sehat mejuah-juah”. Tapi keharmonisen e labo banci reh entahpe tercipta dengan sendirina. Harus lit upayanta guna meraih entahpe najdiken jabunta jadi jabu si sempabu (harmonis). Keharmonisen keluarga labo banci i tukar entah i tukur alu materi, tapina harus i bangun arah “kemauan yang tulus” dengan “membayar harga”. Melala si i dah fakta enterem kalak si mengalami keberhasilen bas pendahinna, keuangen-materi si mapan, karir-jabatan, ras sidebanna, tapi la i datna keberhasilen/keharmonisen i bas jabuna. Uga carana kita meraih keberhasilen/keharmonisen ibas jabu ras pasu-pasu e pe banci maler ku bas keluarganta?

(Ay.1-2) Prinsip dasarna eme erkemalangen man Tuhan, e ulihna kesangapen (kebahagiaan). Perbulangen jadi kepala keluarga, jadi imam keluarga, pengayom; bagepe ndehara jadi penolong, pendidik, pengasuh keluarga (bd. Amsal 31:10-31). Erkemalangen man Tuhan berarti ngerana kerna “skala prioritas” si benar ija perbulangen, ndehara ras anak-anak harus ngelakoken tugas ras fungsina masing-masing alu benar. Skala prioritas ras fungsi enda ndai labo banci i tukar-tukar (ay.4). Perbulangen engkelengi ndehara, ndehara tunduk (tidak mendominasi) nandangi perbulangenna. Tambah si e, bas kita ngataken erkemalangen man Tuhan tentu banci teridah ibas sikap si lit ibas kita nandangi pasangenta ras isi jabunta. Sikap si utama kel si i butuhken ibas mencapai keberhasilen/keharmonisen keluarga eme:

(1) Saling “memahami” (erpengangka ras erpengagak).
Perlu kel lit bas kita kerna si enda. Kerina isi jabunta harus min banci saling memahami. Labo terjeng kita saja ngenca ateta i pahami kalak, kit ape harus nggit ras mampu memahami kalak si deban (isi jabunta terutama). Harus ka si persada pemahamennta ras isi jabunta kerna prioritas hidup, kesempurnaan hidup, dan kenyataan hidup.

Kerna prioritas hidup, kerina isi jabu harus memahami prioritas hidupnya alu benar. Skala prioritas hidup si benar eme: Tuhan sebagai yang utama, selanjutna keluarga, pekerjaan, pelayanen ras si terakhir kel diri sendiri (la banci itukar-tukar urutenna). Banci membagi waktuna alu benar bas kegeluhen masing-masing anggota keluarga mbabai keharmonisen keluarga (sebab banci si bagi waktunta antara erdahin, istirahat, berolahraga, beribadah, melakukan refreshing ras si debanna).

Kerna kesempurnaan hidup, masing-masing anggota keluarga harus memahami bahwa kegeluhen manusia labo lit si sempurna. Emaka masing-masing kita harus siap ngaloken kekurangen sada ras sidebanna, la membanding-bandingken. Perbulangen-ndehara, orangtua-anak, mertua-menantu pasti lit nge kerina kekurangen, kelemahen, keterbatasen, bahkan kegagalen entah pe kelepakenta masing-masing. Tapi si jelas lit kang kelebihenna. Manusia mekatep kel ngenehen kekurangenna asangken kelebihenna (bagepe nandangi kalak si deban). Tuhan nggit ngaloken kita uga litna kita, emaka harus ka pe kita bagi Ia.

Kerna kenyataan hidup, la banci kita menutup mata ibas kinata si lit bahwa dalam setiap keluarga tentu banci turah konflik/perbeben. Tapi uga responnta kerna si e? berpikiran positif entah negatif nge kita? Konflik/perbeben geluh wajar terjadi sebab bage kin ia orat geluh. Konflik (si terjadi akibat perbedaan pendapat/perpektif/pola piker) misalna wajar kel banci terjadi sebab manusia i tepaNa “unik” sada ras si debanna, labo bagi “robot” si enggo terprogram dengan pasti. Ula rusur kita ndarami kesalahen entahpe saling menyalahkan, tapi saling mengalah ras menanggapi sa alu pikiren positif gelah tercipta tetap hubungen si sehat seh ngadi pendungina. Bangun komunikasi dua arah. Ibas komunikasinta pe si pakelah kata-kata si membangun ras mbaba dame (Matius 5:9). Hindari kata-kata kasar, menyudutkan entah melecehkan si banci menimbulkan sakit hati. Asa bancina, mari jadi “pendengar” yang baik, ija lit paksana kita ngerana lit ka paksana kita mbegiken kalak si ngerana. Si hargai temanta ngerana e (Yakobus 1:19).

(2) La Mementingken Diri Sendiri/Egois
Kinata kerna kegeluhen manusia eme sebagai makhluk sosial ngertiken man banta mutlak kel kita perlu kalak si deban (perbulangen perlu ndehara, anak-anak perlu orangtua bagepe sebalikna) guna saling melengkapi, saling ngajarken, saling membangun (1Korinti 12:20-26). Emaka i jenda iperluken banyak introspeksi, evaluasi ras koreksi diri.
(ay. 5-6) Mari si bangun pemahamen si benar ras si endesken kegeluhenta ku bas teruh perkuah ras keleng ate Tuhan gelah tercipta kerukunen, kedamaian, kesejahteraan, sukacita ras kebahagiaan jabu nta. Sehat mejuah-juah kita seh ku kesusurenta (kempu-kempunta) ras jabunta pe banci jadi pasu-pasu nandangi kalak si deban.

bahan khotbah , minggu 26 April 2015

Invocatio :
Lebih-lebih, karena kita sekarang telah dibenarkan oleh darah-Nya, kita pasti akan diselamatkan dari murka Allah. Roma 5 : 9
Bacaan : Mazmur 23 (Responsoria); Khotba : Kisah Para Rasul 4 : 1 – 4 (Tunggal)
Thema : Kemujuran Orang Percaya (Keterkelinen Kalak Si Tek)

Saudara-saudari yang dikasihi Tuhan Yesus Kristus,
Seringkali terjadi dalam kehidupan kita bila ada hal-hal yang tidak kita inginkan terjadi dalam kehidupan ini maka hal pertama yang muncul adalah perasaan tertolak. Dan sebagai akibat perasaan tertolak itu bisa saja muncul perlawanan-perlawanan unuk menunjukkan ketidaksukaan kita pada yang terjadi itu. Bisa kita lihat kembali pada situasi yang terjadi di Negara kita. Banyak hal yang kita lihat dan dengar berbagai macam kelompok atau organisasi yang bertikai yang diakibatkan karena ada perasaan “tidak dibela”, “sengaja dihancurkan”, dan macam-macam lagi. Bukan hanya di kelompok atau organisasi; di Negara kita juga terjadi hal seperti itu. Banyak kebijakan pemerintah yang “dianggap” tidak pro rakyat. Mereka pada akhirnya protes, demo, dan banyak lagi tindakan yang dilakukan.
Sama halnya dengan apa yang terjadi pada khotbah kita pada Minggu, ada ketidaksenangan akan fenomena yang terjadi dalam kehidupan di mana Yohanes dan Petrus sedang “melakukan pekerjaannya”. Mereka mengajar banyak orang dengan pengajaran tentang suatu pengajaran yang dapat “mendongkel” kewibawaan para penguasa Bait Allah dan juga orang-orang Saduki. Pengajaran tentang kebangkitan Yesus merupakan pengajaran yang bagi kebanyakan orang sangatlah menarik perhatian banyak orang. Dan ini terbukti, bahwa hasil dari pengajaran mereka yakni di tempat dimana mereka memberitakan Berita tentang Yesus itu berbuah manis dengan jumlah 5000 orang yang percaya.
Bila di telaah lebih dalam lagi, bukankah apa yang mereka lakukan itu adalah sesuatu yang juga dipahami oleh para penguasa Bait Allah dan orang-orang Saduki. Bukankah mereka juga mengetahui bahwa Cerita Tentang Yesus sudah ada sejak dulu dan saat inilah (di saat Petrus dan Yohanes mengajar) menjadi kenyataan. Tapi mengapa tindakan mereka menunjukkan suatu sikap yang sangat bertentangan dengan pengetahuan yang mereka ketahui. Apa kira-kira yang menjadi penyebab? Rasanya nga perlu dicari jauh-jauh jawabnya. Masalahnya adalah “adanya pergeseran popularitas”. Kepopuleran para Penguasa Bait Allah dan Orang-Orang Saduki “tersaingi” dan kewibawaan mereka tidak diperhitungkan lagi. Sebaliknya, keberadaan para Rasul dengan pengikutnya menjadi terangkat dan semakin besar. Dan bagi para Penguasa Bait Allah dan “sekutu”nya ini menjadi ancaman yang serius.
Cerita tentang bagaimana keberadaan para rasul akan lebih nyata lagi bila kita membaca lebih lagi pada ayat-ayat selanjutnya. Sangat kelihatan “kebingungan” para penguasa dan sekutunya untuk bisa “menyingkirkan” para rasul. Mereka sangat “heran” melihat setiap jawaban yang disajikan leh para rasul. Mereka tidak menyangka bahwa apa yang mereka hadapi bukan sekedar “pintar” bersilat lidah dengan para penguasa, tapi juga mereka ditemani oleh para saksi yang ukan saja mendengar pengajaran para rasul tapi mengalami mujizat dalam kehidupannya.
Saudara-saudari jemaat yang dikasihi Tuhan Yesus,
Dari peristiwa yang dipaparkan di khotbah Minggu ini dan bila kita kaitkan dengan bacaan pertama yang terambil dari kitab Mazmur, maka semakin jelas bagi kita tentang bagaimana keberadaan “orang percaya” bila diperhadapkan dengan “masalah”. Pemazmur juga memperlihatkan betapa besarnya iman percayanya kepada Tuhannya.Pemazmus sama sekali tidak meragukan tindakan perlindungan dan pemeliharaan yang dilakukan oleh “gembala”nya. Bahkah dengan sangat yakinnya, pemazmur menyatakan bahwa “tongkat dan gada” akan melindunginya dari kejahatan yang mengancam. Tempat-tempat yang dipersiapkan juga adalah tempat-tempat yang “sangat menjanjikan”yakni rumput yang hijau dan air yang tenang”.
Kembali pada keberadaan para rasul, apakah mereka enunjukkan rasa takut ketika berhadapan dengan para penguasa dan sekutunya. Ternyata tidak. Lalu apa yang menyebabkan para rasul “sedemikian beraninya” berhadapan dengan “para penentangnya”. Adakah “kelebihan” seperti “kekuatan”, “kekayaan”, “kewibawaan” yang mereka miliki. Ternyata tidak ada. Mereka hanya orang-orang biasa. Bisa kita telusuri dari latar belakang pemanggilan mereka oleh Yesus Kristus. Lalu apa yang mereka yakini dan pegang teguh.
Ternyata, mereka bukan hanya pandai mengajar saja. Tapi lebih dari itu ialah kepercayaan mereka pada apa yang mereka ajarkan. Jelasnya, mereka lebih dulu percaya pada kebenaran yang mereka ajarkan, hidup dalam pengajarannya, dan bersukacita untuk membagikan iman percaya mereka kepada orang banyak. Resiko dari apa yang mereka lakukan, sama sekali tidak mereka pikirkan. Yang jelas, para rasul hanya melakukan pemberitaan menurut apa yang mereka yakini dan dengan keyakinan juga bahwa apa yang ada di dunia bukanlah tujuan utama tapi makna pengajaran “kebangkitan Yesus” menjadikan mereka yakin bahwa aka nada kebaikan dari apa yang mereka tidak mampu pikirkan. Sederhana sekali ya.
Jemaat kekasih Tuhan.
Lalu mengapa dalam kehidupan kita sangatlah “sulit” bagi kita untuk beriman seperti para rasul dan pemazmur lakukan dalam kehidupannya. Mungkin ini juga sama seperti pada awalnya khotbah ini dimulai. Karena kita merasa “kebebasan” kita terancam apabila kita tunduk pada “keinginan” Tuhan. Ada begitu banyak hal yang merintangi “kesungguhan” kita untuk bersandar pada Tuhan. Bisa saja jabatan, pangkat dan kekayaan yang ada disekeliling kita, namun bisa juga tantangan hidup berupa kemiskinan, penyakit, diperlakukan tidak adil, dan lain sebagainya.
Atau mungkin juga kita merasa bahwa pengajaran tentang menyandarkan diri pada Tuhan adalah bahagian dari kehidupan “mimpi” yang ditawarkan untuk meninabobokkan kita untuk menghadapi realita kehidupan yang serba kompleks ini. Kita seakan “dibuai” agar sejenak dapat melupakan “kepenatan” menjalani kehidupan. Benarkah? Hanya kita yang tahu jawabnya.
Namun kenyataan khotbah pada hari ini tidaklah bertujuan seperti itu. Khotbah ini mengajarkan bahwa kehidupan menyandarka diri pada Tuhan adalah suatu hal yang sepatutnya hidup an berakar dalam kehidupan kita. Tuhan kita bukan Tuhan yang mati, tapi Tuhan kita adalah Tuhan yang hidup. Hidup di sepanjang jaman dan keadaan. Hidup bukan sekedar sebagai “penonton” akan kehidupan kita. Tapi Tuhan kita adalah Tuhan yang hidup dan berkarya sejak awal dan sampai sepanjang jaman. Setiap janji dan perbuatanNya adalah nyata dan dipercaya mampu membebaskan kita dari ketidakbenaran dunia ini.
Mari, pikirkan dan rasakanlah, dan kemudian bandingkanlah…. Apakah dunia sanggup memberikan seperti apa yang akan diberikan Tuhan bagi setiap orang percaya.
  1. Dunia bisa memberi kekayaan tapi bukan keselamatan.
  2. Dunia bisa memberikan kesenangan tapi bukan ketenangan
  3. Dunia bisa memberikan kejayaan tapi bukan tapi bukan damai sejahtera