BAHAN PJJ 11 - 17 MEI 2014 RG. GBKP CENGKARENG
OGEN : Lukas 13:10-17 Tema
:”Budaya Karo Ibas Terang Kata Dibata”
KATA PERLEBE :
GBKP
selaku gereja si berlatar belakang suku Karo, ibas ncidahken dirina la terlepas
arah pengaruh budaya Karo, mulai kin pantek GBKP unsure-unsur budaya Karo, mis:
bahasa Karo, ras unsur-unsur budaya Karo si debanna tetap iupayaken janah ipake
jadi sarana guna petandaken Dibata man kalak Karo. Selaku gereja suku, GBKP
nggeluh, tading, bersinggungan ras menata organisasi dingen pelayanenna la
terlepas ibas budaya local (Karo), tapi tetap nehken fungsina eme nerangi
Budaya Karo ibas terang Kata Dibata.
Penjelasen
Teks Ogen : Lukas 13:10-17
Bagin teks ogen enda nuriken kerna uga Jesus mpekena pemahamen
kalak Jahudi si la payo kerna UU janah kai si nggo jadi tradisi ibas kalak
Jahudi. Piga-piga point penting si banci siidah arah teks ogenta eme :
1.
Tupung
Jesus ngajar I Rumah Pertoton sanga wari Sabat, iidahna sekalak diberu si enggo
18 tahun dekahna bangger, iulahi setan seh maka
dagingna mbengkung, lanai ngasup tedis pajek (Ay. 10). Ngidah si e
ipepalem Jesus diberu e alu namaken tanNa kubabona, jenari minter ia tedis
pajek, janah ipujina Dibata (Ay. 12-13). Siidah ijenda Jesus alu demonstratif
ncidahken tujun ras Misi PelayanenNa reh ku tengah-tengah doni enda. Tujun kerehen Yesus eme maba berita pembebasen
ras keselamatan, salah sadana eme ibas
kuasa iblis nari. Kai siilakoken Jesus man diberu singgo 18 tahun iulahi setan
e, erbahanca diberu e pulah ibas perbeben ras kiniseranna.
2.
Tindakan simehuli siilakoken
Jesus justru peturah reaksi
negatif ibas pengulu rumah pertoton nari, merawa ia erkiteken ipepalem Jesus diberu
e tupung wari Sabat sebab ibas aturen agama Yahudi, wari sabat la
banci erkai pe seakatan ersembah man Tuhan. Apai ka keadaan diberu e labo ibas
keadaan sekarat/ nandangi mate. Sebab wari Sabat eme wari pengadin Tuhan
njadiken doni enda ras kerina isina. Bagepe sada perintah gelah bangsa Israel
mpebadiaken wari sabat ras ibas wari e la banci erdahin (band. Kel. 20:8-11). Emaka
kai siilakoken Jesus ijenda ianggap pelanggaran nandangi aturen agama (Ay. 14).
3.
Jesus mengkritik alu
ngataken maka pengulu R. Pertoton e eme kalak si pekulah-kulah alu ncidahken
uga kalak Jahudi la konsisten ibas ndalanken UU kerna wari Sabat sebab sada pihak ngelarang
kalak erdahin, tapi ipihak sideban ia tetap erdahin, khususna ibas peluar lembu ras
kelede guna ibere minem (Ay.15). Adi lembu pe banci ipeluar guna ibere minem
ibas wari Sabat, tentuna diberu siitaban setan e pe banci ibebasken. Adi
asuh-asuhen pe iperdiateken apaika manusia.
4.
Ijenda Jesus mereken wawasan ras pemahamen si berbeda kerna wari
Sabat. Ibas penjelasenNa Jesus mereken
penekanen kerna masalah "itaban" ras "ipulahi". “Diberu
enda ndai nggo 18 tahun dekahna “itaban
Iblis”, ma patut nge ia “ipulahi” ibas wari Sabat ?” (Ay. 16). Alu kata
si deban Jesus mereken erti si mbaru ijenda kerna wari Sabat, eme wari
pembebasen, mulahi kalak si lit ibas tabanen (memerdekakan), labo sebalikna
wari Sabat ipake guna jadi alasen tetap mpediat kalak lit ibas tabanen (terbelenggu).
Sabat justru wari si tepat guna mulahi
diberu enda ndai ibas kuasa ras tabanen Iblis nari, janah arah tindakan Jesus e
ihadirken Kerajaan Dibata si dem kuasa. Perbahanen si mehuli labo banci “libur”.
5.
Peraturan arusna ibahan guna memudahkan pelayanan, labo guna menghambat. Jesus
nggo ncidahken kai si man pekenan ibas pemahamen kalak Jahudi si salah kerna aturen ras
tradisi Sabat, ndalanken kekelengen, mulahi kalak si tertaban lebih utama ras
lebih penting sebab justru ije teridah keleng ate Dibata ras ipuji kalak
gelarNa.
APLIKASI
Ibas bukuna Christ and Culture, H. Richard
Niebuhr ngataken maka lit 5 sikap kalak ngaloken budaya, eme :
- Sikap Radikal : Kristus
menentang Kebudayaan
Biasana si menganut
sikap enda gereja-gereja pietism eras fundamentalis, emaka anti budaya, kerina
si berkaitan ras budaya ianggap jahat. Lalit hubungenna kiniteken ras budaya,
emaka arus ipilih antara Kristus ras budaya, adi nggo milih Kristus arus
nadingken adat, tradisi ras budaya.
- Sikap Akomodatif : Kristus
Milik Kebudayaan
La ipertentangken
budaya ras kiniteken, justru penganut sikap enda ndarami persamaan injil ras
Kebudayaan
- Sikap Perpaduan : Kristus di
atas Kebudayaan
Pandangen enda
ngataken maka Injil ras Kebudayaan saling mengisi. Kebudayaan la perlu
ihapusken tapi ipaduken kubas kiniteken. Pandangen enda ianut gereja Katolik,
emaka toleran nandangi pemujaan man para leluhur.
- Sikap Dualis: Kristus dan
Kebudayaan dalam Paradoks
Pandangen enda
ngataken maka manusia nggeluh ibas 2 dunia:Kinirajaan surga bagepe doni
sipeduaken eme msayarakat. Manusia idilo guna mpekena kebudayaan si lanai payo
gelah reh ulina. Aminna gia doni enda ras gereja terpisah, tapi kalak Kristen
wajib ngelai Tuhan baik i doni enda bagepe gereja. Penganut pandangen enda eme
gereja2 Lutheran, cth. HKBP.
- Sikap Transformatif : Kristus
Memperbaharui Kebudayaan
Pandangen enda
ngataken maka Kebudayaan e nggo tercemar iban dosa tapi erkiteken Kristus nggo
menang naluken dosa emaka kiniteken man Kristus e arus kritis ras selektif
nandangi kebudayaan si lit. Unsur2 kebudayaan si la sesuai ras Injil
Kristus arus itulak/itadingken tapi lit
ka unsur2 kebudayaan tetap siialoken alu mentranformasiken Injil kubas kebudayaan
e (Penganutna gereja2 aliran Calvinis: GBKP, GKJ)
Kita la banci pulah ibas budayanta nari, janah selaku kalak Karo kita “melekat” ibas
adat ras budaya Karo. Kehadiran GBKP tentuna arus ngasup pepinter ntah pe nerangi
budaya Karo ibas terang Kata Dibata gelah ngawan perpulungen cerdas ras ngasup
mbedaken unsur-unsur tradisi ras budaya si lanai sue ras Kata Dibata. Perlu kal
sibedaken apai unsur adat, budaya ras apai ka unsur tradisi ras kiniteken si
ndekah guna njagai “kemurnian kiniteken perpulungenta man Jesus Kristus gelah
ula sempat terjadi percampuren kiniteken ibas ngawan GBKP. Ngawan GBKP
iiarapken ngasup erkiniteken man Jesus janah jadi sira ras terang ibas
peradaten kalak Karo, nadingken si lanai sue ras Kata Dibata dingen
memfungsiken Kata Dibata guna nerangi ras ibas ndalanken budaya ras adat ibas
kegeluhen si tep-tep wari. Si nggo itulak GBKP janah ianggap la merupakan unsur
adat/budaya tapi nggo lanai sue ras terang Kata Dibata sue ras TAGER 2005-2015,
Tata Disiplin, Bab I, Kepercayaan, ayat 2 eme: erpangir ku lau, berdukun, ndilo wari udan, nengget, cabur
bulung, make jimat, penglaris, rsd. Kerina kebiasaan2 si lit unsur
kepercayaanna ibas la banci ilakoken, namaken sen ibas peti kalak si mate, alu
ngataken : “gelah dolatndu tading ibas kami”, mindo pasu-pasu ras toto man si
mate, ngerana ras ngataken “Selamat Jalan” man si mate, enda la sesuai ras
kinitekennta sebab kalak si mate lanai bo banci notoken, masu2 ras ngerana,
tapi ibas nehken kata kita ngerana man keluarga siitadingken gelah megegeh ibas
kecedan atena (baca: Setialah 18, hlm. 125-126).
(Pdt. Jenny Eva Karosekali STh. M.Min)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar