Suplemen
PJJ Tanggal 12-18 April 2015, Ogen 1 Samuel 2:22-26
Ogen : 1 Samuel 2:22-26
Tema : “Ula Jadi Cakap”
Tujun:
Gelah
ngawan ni perpulungen ngeteh kinigutulen anak-anak Imam Eli.
Gelah
ngawan ni perpulungen meteh pentingna pendidiken “Moralitas” ras
“Spiritualitas” man anak
Manusia
iciptaken Dibata sue ras tempasNa. Janah manusia ibereken tanggungjawab guna
ngkuasai kerina tinepa Dibata. Ertina
maka kerina tinepa Dibata eme iteruh kendali manusia berdasarken ketetapen
Dibata. Janah adi sinen enda me si langasup manusia ndalankensa. Manusia lebih
mperdiateken kepentingen dirina. Akibatna manusia nggelanggar kai perentah
Dibata.
Bahan
PJJnta sekali enda ncidahkenn man banta uga contoh kegeluhen manusia si la
ngasup nggeluh benar ras setia iadepen Dibata. Enda kerna anak-anak Imam
Eli. Tupung sie ikataken maka Eli pe
enggo metua umurna. Ibas kinituanna tentu ia pe enggom kurang gegehna. Ibegi
Eli rusur kalak ercakap kerna kejahaten anak-anakna enda.
Ibas
1 Samuel 2:12-17, 22 nuriken uga perbahanen-perbahanen anak-anak Eli. Anak-anak
Imam Eli, Hopni ras Pinehas selaku anak imam, bagepe jadi imam(keturunan Lewi),
la ngasup nggeluh jadi usihen man kalak
Israel. Sekalak imam (keturunen imam) seharusna nggeluh badia, perbahan kaum
imam memang i khususken Dibata guna ngelai i rumah pertoton. Imam
ertanggungjawab guna ngajari kalak Israel kerna kata Dibata. Janah imam
merupaken jabaten si ni aloken secara turun temurun. Maka ituriken ibas Imamat
21 ras 22:1-6, jelas ituriken syarat-syarat jadi sekalak imam. Sekalak imam eme
jadi perantara Dibata ras bangsaNa.
Tapi
siterjadi ibas kegeluhen anak-anak Eli malah sebalikna, kalak enda duana labo
peduli nangdangi tugasNa selaku imam. Teridah maka Hopni ras Pinehas alu
sengaja ngelawan perentah TUHAN. Hopni ras Pinehas pe ngelakoken
perbahanen-perbahenen kekerasen man kalak Israel si mereken persembahen ku
rumah pertoton. Adi la ibereken man bana kai si ipindona, maka ibuatna secara
paksa. Hopni ras Pinehas terfokus man dirina saja ngenca. Pusuhna idemi alu
kinilapuasen nangdangi geluhna. Maka kalak enda duana pe muat korban
persembahen si ni aturna ibereken man TUHAN. Hopni ras Pinehas la ngasup
mengendaliken sura-sura dagingna.
Teridah maka labo ia ndalanken tugas ras tanggungjawabna alu benar.
Hopni ras Pinehas menggunaken jabaten ras dahinna selaku imam guna ndatken
keuntungen man dirina sendiri. Kesempaten ras kuasa si lit ibas ia
ipergunakenna guna kerangapen ibas pangan bagepe guna kejahaten seksual. Ija
kalak enda duana pe ngelakoken perzinahen ras pelayan-pelayan diberu i rumah
pertoton. Sitik kel pe lanai iergakenna Dibata. Duana anak Eli enda arah
kegeluhenna ncurnaken gelar Dibata. Banci ikataken maka kegeluhenna duana sitik
kel pe lanai ermoral (hidup dalam kemerosotan moral). Maka ikataken ibas 1
Samuel 2:12 “anak-anak Eli tuhu-tuhu si
kemali. Sitik pe la diatena TUHAN”. Banci ikataken kalak enda serakah
ras la berintegritas. Hidup dalam dekadensi moral.[1]
Eli
mpersingeti anak-anakna (ayat 24), gelah olanai min iteruskenna erbahan
kejahaten-kejahaten. Tapi teridah maka
anak-anak Eli enda labo nggit megiken bapana.
Adi
si siksiki terdauhen maka situhuna ibas Eli ngajarken anak-anakna labo
ilakokenna alu mereken tindaken si tegas (dinasehati tapi tidak ditindak tegas
dalam kesalahannya). Teridah ibas ayat 29 maka amin ipersingeti Eli anakna
duana tapi ipehagana nge duana anakna lebihen asa TUHAN. erkiteken sie me maka
pada akhirnya keluarga Eli ndatken ukumen ibas Dibata nari.
Adi
si perdiateken kegeluhen manusia si genduari enda, maka kai siterjadi ibas
keluarga imam Eli enda melala kel nge si idah terjadi itengah-tengah
masyarakat. Nterem jelma ngelakoken kejahaten-kejahaten. Nterem jelma lanai
ncidahken dirina selaku tinepa Dibata si mulia ras mehaga. Nterem kel jelma
nggeluh ibas kinirangapen, bahken guna nehi sura-surana segala cara dan
tindaken ilakoken. Lanai sitik kel pe
mbiar man Dibata. Erta doni, kekuasaan enggo jadi tujun nggeluh nterem jelma.
Bahken lanai kita heran nterem ka kel jelma genduari ngelakoken perzinahen,
lanai ngukurken kebadian kulana ras pinakit-pinakit si banci saja nghancurken
masa depan geluhna.
Penyalahgunan
kuasa ras wewenang guna kesenangen diri ntah pe kelompokna. Enda itandai alu
litna kasus-kasus korupsi si ni idah kita.
Janah berita si enda enggom si idah terjadi iberbagai tempat.
Kemerosoten
moral terjadi i seluruh lapisen masyarakat. Setiap wari media massa nuriken
kejahaten si terjadi baik i rumah tangga, sekolah, institusi-institusi
pmerintahen ras swasta, rumah sakit, rsd. Penipuan, pembunuhen, tindaken Korupsi, kolusi ras nepotisme,
perjudian, perzinahen, perdagangen manusia, perceraian, perampokan (pembegalan
yang sedang marak terjadi), pembalakan hutan, pemakaian narkoba, pemalsuan
makanan ras minuman (penggunaan zat-zat kimia yang berbahaya). Sifat
materialisme si merambah ku pusuh manusia tanpa mengenal umur ras pendahin. Tentu enda kerina jadi tantangen si mberat
man banta khususna warga gereja, ija hampir saja kerina masyarakat
menyalahgunaken wewenang ras kesempaten (peluang) si lit ibas ia.
Kinilangasupen mengendaliken sura-sura daging si erlandasken kesenangen semata
(hedonisme), ija kenikmaten materi jadi
tujun nggeluh si utama man manusia. Penawaren-penawaren doni si erbahanca
nterem jelma lupa diri. Sura-sura si berlebihen si erbahansa dirina jadi pusat
segalanya ibas geluhna, janah mabai ia lanai mbiar man Dibata.
Kai
si terjadi itengah-tengah masyarakat enda tentu ipengaruhi oleh karakter setiap
pribadi, imulai itengah-tengah jabuna nari. Emaka penting kel nandai Dibata
(erkemalangen man Dibata) sebagai dasar kegeluhen kalak si erkiniteken.
Erkemalangen man Dibata njadikan manusia erjuang guna ndauh ibas
perbahanen-perbahanen si jahat nari. Pembentuken karakter “takut akan Tuhan”
itengah-tengah keluarga khususna man anak tentu mbelin kal pengaruh arah
didiken orangtua nari. Didiken ras arahen orangtua guna anak-anakna segelah
nandai Dibata enggo jelas kel isuruh man bangsa Israel ibas Ulangen 6:5-9.
Keluarga merupaken sumber pendidiken si utama, perbahan kerina pemeteh ras
kecerdasen manusia pertama-tama idatkenna ibas lingkungen keluargana. Orangtua
eme guru sipertama ras terutama man anak-anaknna gelah anak itengah jabu beluh
(pentar) ibas mbedaken si benar ras si salah. Alu bage setiap orangtua
arus njadiken kata Dibata sebage dasar
kegeluhen keluarga. Si erbahansa setiap anggota keluarga nggeluh benar sue ras
tugas ras tanggungjawabna sebage anggota ibas jabu (bnd. Kol.3:18-23).
Tema-nta
bas wari si sendah “ula jadi cakap”. Enda tentu ngajuk kita selaku anak-anak
Dibata gelah njagai geluhta gelah ola jadi “cakap” (jadi bahan pembicaraan
karena perilaku yang negatif). Tentu sebage keluarga si erkiniteken man Tuhan
kerina anggota jabu arus nge njagai dirina. Terlebih pe orangtua, selaku imam
itengah jabu, arus mendorong kerina anggota jabu gelah nggeluh ibas kebenaren
ras keadilen. Orangtua labo perlu mbiar guna ngukum anak-anakna adi anak
itengah jabu erbahan dosa, kejahaten ras pelanggaren, ija e ilakukan alu
kekelengen ras bersifat mendidik ntah pe guna mbangun anak-anakna (Kuan.
23:13).
Orangtua
berperan guna ngelawan tawaren-tawaren dunia si banci ngerintak anak-anakna si
erbahansa ndauh ras Dibata. Orangtua arus mperdiateken anak, mengamati tingkah
laku anak. Orangtua arus mengawasi perkembangen anak gelah ola nggelanggar
peraturan jabu bagepe lingkungen, terlebih ula sempat ndauh ibas Dibata nari.
Perbahan salah sada penyebab anak ndabuh kubas perbahanen-perbahanen si jahat
(kemerosotan moral) eme kurangna peranen ras perhatin orangtua. Selaku orangtua
la cukup, mpebelin, memelihara ras mereken kebutuhen-kebutuhen jasmani anak
tapi pe mereken dasar si kuat ibas kiniteken (spiritualna).
Alu
bage ngajari ras ndidik anak mbiar man Dibata perlu ilakoken sanga anak e kitik
denga/bahkan ketika masih dalam kandungan (Kuan.19:18). Ula timai anak
galang/dewasa maka i pedahi.(Ula timai bagi Eli, ia enggo metua mereken nasehat
man anak-anakna). Orangtua ertanggungjawab nangdangi kegeluhen anak-anakna (bnd. Kel. 3:18-25, Ep. 5:22; 6:1-9). Orangtua arus harus menjadi contoh ras
teladan si mehuli man anak-anak sekaligus mampu jadi guru. Ibas ndidik moral ras spiritual anak orangtua
jadi contoh ras teladan tentu lebih besar pengaruhna asangken
nasehat-nasehat si melala. "Teladan
yang baik adalah lebih berharga daripada seribu nasehat-nasehat”. Orangtua arus
membentuk karakter/moral anakna ibas cara rukur ras perbahanen.[2]
Keluarga
merupaken ingan si paling strategis guna ngajarken, mbentuk ras memelihara
nilai-nilai moral si mehuli. Emaka ibas
keluarga aruslah itanamken kepripadian si jujur ras banci ipercaya terutama man
anak. Perlunya pengakun adi sekalak anak ngelakoken kesalahen.[3]
Alu
bage arah Pjjnta enda iajarken man banta gelah selaku anak-anak Dibata kerina
kita ngasup njagai dirinta, integritasta gelah ula jadi cakap erkiteken
pengerana ras perbahanenta si la mehuli. Bagepe man orangtua gelah tetap njagai
ras mperdiateken pendidiken moral ras spiritual anak-anak itengah jabu. Labo
bias anak-anak erlajar kerna kata Dibata ibas sekolah Minggu (KAKR) bagepe i
sekolahna secara akademis.
Tanemkenlah
ibas pribadi anak gelah erkemalangen man Dibata maka dat kepentaren ia guna
ngelakoken bagi singena ate Dibata (Kuan.2:9-11).
Alu
bage marilah kita kerina si perdiateken lagu langkahta. Mari si pergermerken
kai singena ate Tuhan guna si dalanken. (Ep. 5:15-17).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar